|
Εκπαιδευτικά προγράμματα |
Στο πλαίσιο λειτουργίας της υπηρεσίας των Γ.Α.Κ.- Αρχείων Ν. Λακωνίας εκπονούνται και υλοποιούνται εκπαιδευτικά προγράμματα. Επίσης η υπηρεσία αναλαμβάνει την επιμόρφωση φοιτητών κατά την Πρακτική τους Άσκηση σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια, όπως και ανέργων στο πλαίσιο προγραμμάτων του ΟΑΕΔ και των Κ.Ε.Κ. |
«Ιστορικά Τεκμήρια Ανεμόμυλων»
Ηλικιακή Ομάδα – Στόχος: Μαθητές Γυμνασίου (13 – 15 ετών)
Αριθμός Συμμετεχόντων: 63
Περιγραφή Δραστηριότητας: Oι μαθητές γυμνασίου, έχοντας προηγουμένως ενημερωθεί (στο πλαίσιο προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης) από τους καθηγητές τους για τη διαχρονική χρήση και αξιοποίηση του ανέμου από τον άνθρωπο, αλλά και για την αναφορά του ανέμου στην ποίηση και τη λογοτεχνία, συμμετέχουν σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα των Γ.Α.Κ. – Αρχείων Ν. Λακωνίας με θέμα «Ιστορικά Τεκμήρια Ανεμόμυλων».
Στην αρχή του εκπαιδευτικού προγράμματος, παραδίδεται στους μαθητές Θεματικός Φάκελος που περιέχει αρχειακές πηγές, σχετικές με τους ανεμόμυλους της περιοχής τους. Στη συνέχεια, υπό μορφή αφήγησης, παρουσιάζεται το ιστορικό πλαίσιο κατασκευής και λειτουργίας των ελληνικών ανεμόμυλων (13ος – 20ός αι). Επιχειρείται η διασύνδεση και η συσχέτιση των «γενικών ιστορικών στοιχείων» - όπως ακούγονται στην αφήγηση - με τις «τοπικές πηγές», που υπάρχουν στον θεματικό φάκελο, οι οποίες λειτουργούν ως πολύτιμα στοιχεία τεκμηρίωσης. Επίσης σημαντικός είναι ο ρόλος των λαογραφικών στοιχείων που καταδεικνύουν την κοινωνική και πολιτιστική διάσταση της λειτουργίας των ανεμόμυλων. Στο τέλος, οι μαθητές παρακολουθούν βίντεο, προερχόμενα από τη συλλογή προφορικών μαρτυριών των Γ.Α.Κ. – Αρχείων Ν. Λακωνίας, που περιλαμβάνουν αφηγήσεις μυλωνά και ντόπιου αγρότη, που είχε ακούσει από τον πατέρα του τα περί λειτουργίας ανεμόμυλου της περιοχής και που συνοψίζουν, με εύληπτο και ζωντανό τρόπο, τα προηγούμενα στοιχεία. Οι μαθητές καλούνται, οι ίδιοι αυτή τη φορά, να συμμετέχουν στην τεκμηρίωση, χρησιμοποιώντας τις πηγές του θεματικού φακέλου.
Στη διάρκεια του προγράμματος παρουσιάζονται σύγχρονα παραδείγματα ανάδειξης και αξιοποίησης εγκαταλελειμμένων ανεμόμυλων της Ελλάδας, αλλά και της Ευρώπης.
Μαθησιακοί Στόχοι: Η εξοικείωση των μαθητών με τη διαχείριση, την αξιοποίηση και την κριτική προσέγγιση των ιστορικών πηγών.
Η κατανόηση του ρόλου των αρχειακών πηγών στην τεκμηρίωση των πληροφοριών.
Η ευαισθητοποίηση για τη διάσωση των γραπτών πηγών, αλλά και τη διάσωση και ανάδειξη των μνημείων της περιοχής τους.
Χρησιμοποιούμενο Αρχειακό Υλικό: έγγραφα (19ος – 20ός αι.), φωτογραφίες, βίντεο, εφημερίδες.
Αριθμός Επαναλήψεων: 2 |
πατήστε πάνω για μεγέθυνση |
‘’Κάθε μου βήμα κι ένα μουσείο!’’
Οι μαθητές της Δ΄ τάξης του 6/θέσιου Δημοτικού Σχολείου Μαγούλας, στο πλαίσιο των επισκέψεών τους σε μουσεία της Σπάρτης και του Μυστρά (Μάιος 2015), επισκέπτονται και τα Γ.Α.Κ. – Αρχεία Ν. Λακωνίας, όπου συμμετέχουν σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα μέσα από το οποίο καλούνται να αναγνωρίσουν, να χρονολογήσουν, να συγκρίνουν και να διαχειριστούν γραπτά τεκμήρια του 18ου και 19ου αιώνα. Η συγκεκριμένη δράση έχει ως απώτερο στόχο την κατανόηση, από πλευράς των μαθητών, του τρόπου αξιοποίησης των ιστορικών πηγών ως απαραίτητων στοιχείων ιστορικής τεκμηρίωσης και συγγραφής της ιστορίας. |
αφίσα εκπαιδευτικού προγράμματος
πατήστε πάνω για μεγέθυνση
|
"Βλέπω ένα Αρχείο"
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην Εβδομάδα Δημιουργικής Απασχόλησης Μαθητών, Οργανισμός Νεολαίας και Άθλησης Δήμου Σπάρτης, 22 Ιουνίου 2000.
Τα παιδιά καλούνται να αναγνωρίσουν ιστορικά στοιχεία και πρόσωπα μέσα από έγγραφα και φωτογραφίες που φυλάσσονται στα Γ.Α.Κ. - Αρχεία Ν. Λακωνίας.
|
Φύλλα εργασίας >>
|
Αφίσες, φυλλάδια κ.λ.π. έντυπο υλικό χρησιμοποιείται ως πληροφοριακό υλικό για την πολιτική, κοινωνική και εμπορική ζωή της Σπάρτης
Ανάλογα με τις ανάγκες και τις αναζητήσεις του συνεργαζόμενου φορέα, προκύπτει και παρέχεται η επιλογή του έντυπου υλικού. Ενδεικτικό παράδειγμα η συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Carnegy Mellon (Ιούνιος 2004), κατά την οποία διερευνήθηκε συγκεκριμένα ο τρόπος προβολής των υποψηφίων των εθνικών και δημοτικών εκλογών. |
|
"Σπίτι μου, σπιτάκι μου"
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε συνεργασία με την Κουμαντάρειο Πινακοθήκη Σπάρτης, με αφορμή τη συνεχιζόμενη καταστροφή του περιβάλλοντος τα παιδιά καλούνται να κατανοήσουν τη σημασία της πολιτιστικής - ιστορικής κληρονομιάς του τόπου τους, μέσα από το παιχνίδι, τη δημιουργία και τα ιστορικά στοιχεία που τους παρέχονται. |
|
"Τα αρχεία και η συμβολή τους στην τοπική ιστορία"
Οι μαθητές καλούνται να ευαισθητοποιηθούν στη διάσωση και διαφύλαξη της ιστορικής μνήμης μέσω των τεκμηρίων και των μαρτυριών, προφορικών και γραπτών. Παράλληλα γνωρίζουν το επάγγελμα του αρχειονόμου, του ταξινόμου, του συντηρητή αρχειακού υλικού και του ιστορικού. |
|
"Τοπική ιστορία Δαφνίου Λακωνίας: οίνος, οινοποιία, άμπελος, επαγγέλματα, τοπωνύμια"
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα (εκπονήθηκε από τον Αρχειονόμο κ. Μιχαήλ Σόβολο), σε συνεργασία με τον «Σύλλογο Φιλοπροόδων Δαφνίου Λακωνίας «Άγιος Γεώργιος»», με αφορμή τη διήμερη γιορτή κρασιού (Δαφνί Λακωνίας 11-12 Οκτωβρίου 2013). Τα παιδιά καλούνται να αναγνωρίσουν στοιχεία της ιστορίας της οινοποιίας, της αμπέλου, των σχετικών με τον οίνο επαγγελμάτων και τοπωνυμίων της περιοχής τους, μέσα από ιστορικά τεκμήρια που τους παρέχονται. Στη συνέχεια, τα παιδιά σε συνεργασία με μεγαλύτερα μέλη της οικογένειάς τους, αξιοποιώντας τις ιστορικές γνώσεις τους, καλούνται να συμμετάσχουν σε εκπαιδευτικό παιχνίδι - λύση ιστορικού σταυρόλεξου στην κεντρική πλατεία του χωριού. |
|
Επιμορφωτικά Σεμινάρια Υπαλλήλων Συνδέσμων |
Επιμορφωτικά Σεμινάρια Υπαλλήλων Συνδέσμων
Στις αρχές του έτους 2014 οι Δημόσιες Υπηρεσίες του Νομού Λακωνίας όρισαν εκ νέου τους Υπαλλήλους – Συνδέσμους και η υπηρεσία των ΓΑΚ-Αρχείων Ν. Λακωνίας οργάνωσε για αυτούς, στις 4 και 11 Απριλίου 2014, δύο εξειδικευμένα σεμινάρια επιμόρφωσης με θέμα: «Υπάλληλος – Σύνδεσμος, ισχυρός κρίκος στην αλυσίδα της Δημόσιας Διοίκησης». |
|
|
|
Πρακτική άσκηση |
|
|
- Δίμηνη πρακτική άσκηση της φοιτήτριας του Ιόνιου Πανεπιστημίου Αικατερίνης Π. Γιαννακάκου, Ιούλιος - Σεπτέμβριος 2000
- Δίμηνη πρακτική άσκηση της φοιτήτριας του Ιόνιου Πανεπιστημίου Ζαχαρούλας Γ. Ανδρεάκου, Ιούλιος - Σεπτέμβριος 2002.
- Δίμηνη πρακτική άσκηση της φοιτήτριας του Ιόνιου Πανεπιστημίου Σμαράγδας Κατσούλη, Ιούλιος - Σεπτέμβριος 2007
- Πρακτική Άσκηση στα πλαίσια επιμορφωτικών προγραμμάτων του Κ.Ε.Κ. ΜΕΝΤΩΡ (Ταξινομήσεις - Αρχειοθετήσεις): Βιργινία Γκιώνη, Βούλα Πανάγου, Νανά Χαϊκάλη, Μαρία Χαϊκάλη, Πόπη Λακιώτη, Χρυσούλα Ρήγα, Φεβρουάριος - Απρίλιος 2007.
- Δίμηνη πρακτική άσκηση των φοιτητών του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Τμήματος Ιστορίας - Αρχαιολογίας: Σταρόγιαννη Ελένη, Αλατσάς Κωνσταντίνος, Φλώρου Γεωργία, Ιούλιος - Αύγουστος 2008.
- Δίμηνη πρακτική άσκηση της φοιτήτριας του Ιονίου Πανεπιστημίου Παναγιώτας Φαβίου, Ιούλιος - Αύγουστος 2009
- Δεκαοκτάμηνη κατάρτιση στα πλαίσια του προγράμματος STAGE: Κυριακούλιας Κωνσταντίνος, Μενεγάκη Παναγιώτα, Λεοντσίνη Νέλλη, Μάρτιος 2009 - Αύγουστος 2010.
- Δίμηνη πρακτική άσκηση της φοιτήτριας του Ιονίου Πανεπιστημίου Αγγελικής Κριτσιδήμα, Ιούλιος - Αύγουστος 2011.
- Μηνιαία πρακτική άσκηση της φοιτήτριας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Τμήματος Ιστορίας Μαρίας Μυλωνάκου, Ιούλιος 2012
- Δίμηνη πρακτική άσκηση της φοιτήτριας του Πανεπιστημίου Κρήτης Σοφίας Ηριωτάκη, Ιούλιος - Αύγουστος 2014.
- Δίμηνη πρακτική άσκηση της φοιτήτριας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Κωνσταντίνας Μανεσιώτη, Ιούλιος - Αύγουστος 2014.
|
|